SEAT Tilst Auto Aarhus

Formentor Plug-in e-HYBRID sender CUPRA ind i den elektriske fremtid

Med en elektrisk rækkevidde på helt op til 58 kilometer kombineret med en effektiv benzinmotor forener CUPRA Formentor Plug-in e-HYBRID det bedste fra alle verdener i mærkets første egenudviklede elektrificerede model. Den nye performance-hybrid introduceres samtidig med, at Formentor har opnået topkarakteren fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest.

CUPRA Formentor – den første selvstændigt udviklede model fra det spanske performancemærke – rammer nu det danske marked i to helt nye plug-in-hybridvarianter. Formentor Plug-in e-HYBRID skal kickstarte CUPRAs offensiv i en verden, som bliver mere elektrisk, og skal samtidig demonstrere, at elektrificering og performance er et perfekt match.

Formentor Plug-in e-HYBRID får sine kræfter fra en effektiv og intelligent drivlinje, hvor en 1,4-liters TSI-motor er kombineret med en kraftfuld elmotor og et 13 kWt stort batteri, som kan lades med en ledning. Kombinationen af benzin og strøm maksimerer kræfterne, sænker forbruget og gør det samtidig muligt at køre på ren el uden lokal emission – akkurat som en fuldt elektrisk bil – uden at bekymre dig om den samlede rækkevidde.

To progressive versioner med op til 245 hestekræfter

Det betyder også, at du kan vælge mellem to forskellige versioner: Formentor Plug-in e-HYBRID med 204 hestekræfter og Formentor VZ Plug-in e-HYBRID med 245 hestekræfter. Begge versioner anvender samme forhjulstrukne drivline og 6-trins DSG-gearkasse. Udgaven med 204 hestekræfter sender dig fra 0-100 kilometer i timen på bare 7,8 sekunder og klarer en elektrisk rækkevidde på op til 58 kilometer. Versionen med 245 hestekræfter når 100 kilometer i timen på blot 7 sekunder og gør det muligt at køre fuldt elektrisk i op til 54 kilometer.

De stærke præstationer skyldes ikke mindst den nyudviklede batteripakke, som er udstyret med sit helt eget intelligente varme- og kølesystem, hvilket optimerer temperaturstyring og dermed også ydelsen under både varme og kolde forhold. Batteriet udgør en vægt på 130 kilo, som ingeniørerne hos CUPRA har placeret så lavt i bilen som muligt for at sænke bilens tyngdepunkt og bevare modellens sportslige køreegenskaber.

Et kraftfuldt & lydløst afsæt

Den nye CUPRA Formentor Plug-in e-HYBRID starter altid i ren elektrisk tilstand, hvilket giver et kraftfuldt, lydløst afsæt. Køreprogrammet skifter automatisk til hybridtilstand, hvis strømniveauet i batteriet er lavt, eller hvis hastigheden overstiger 140 kilometer i timen.

I hybridtilstand kan du desuden vælge mellem to køreprogrammer: Hybrid-Auto og Hybrid-Manual. Hybrid-Auto er standardindstillingen, som automatisk prioriterer fordelingen af el- og benzinkraft, mens Hybrid-Manual giver dig mulighed for at vælge mellem yderligere tilstande. Du kan eksempelvis vælge at bevare batteriets strømniveau under hele din kørsel – eller du kan vælge at oplade mere, så batteriets strømniveau øges, mens du kører.

Du kan naturligvis også lade batteriet med en ledning. Med en almindelig hjemmelader tager en fuld opladning blot omkring 3 timer og 40 minutter, og porten til ladestikket er praktisk monteret på venstre forskærm, hvor klappen åbnes ved et enkelt tryk på knappen i venstre fordør.

Den uforglemmelige køreoplevelse og det sportslige design er som altid bevaret

Ingeniørerne, hos CUPRA, har optimereret og tilpasset undervogn og affjedring til den elektrificerede drivlinje og anderledes vægtfordeling, så den underholdende køreoplevelse i Formentor er velbevaret. Det samme er det sportslige design, der gemmer på unikke detaljer forbeholdt Formentor Plug-in e-HYBRID – for eksempel de kobberfarvede afgangsrør. Dette gør sig også gældende i kabinen, hvor det digitale cockpit har fokus på bilens elektrificerede drivlinje og giver dig et overblik over fordelingen af el- og benzinkræfter samt strømniveau i batteriet og opladningsstatus, mens du kører,

Med CUPRA CONNECT kan du desuden tilslutte dig og kommunikere med din Formentor trådløst via din smartphone, og her byder Plug-in e-HYBRID på endnu flere muligheder for at styre forskellige features, herunder forklimatisering og andre funktioner relateret til batteriet.

CUPRA Formentor Plug-in e-HYBRID fås fra 324.990 kr.

CUPRA Formentor Plug-in e-HYBRID kommer med en velspækket udstyrsliste og er som standard udstyret med blandt andet 10,25-tommers digital instrumentering, 10” infotainmentsskærm med touch-funktion, adaptiv fartpilot, fjernlysassistent, parkeringsassistent med bakkamera, sportssæder, multifunktionsrat med varme, aktive LED-forlygter, 18” letmetalfælge og en stærk sikkerhedspakke med blandt andet Side Assist, Lane Assist og Front Assist.

CUPRA Formentor VZ Plug-in e-HYBRID er desuden udstyret med blandt andet 12” infotainmentsskærm, 19” letmetalfælge, aktiv undervogn og ekstra dybe sportssæder.

CUPRA Formentor Plug-in e-HYBRID kan allerede nu opleves hos Danmarks CUPRA-forhandlere og fås fra 324.990 kr. inklusive levering.

Tekniske specifikationer: CUPRA Formentor VZ Plug-in e-HYBRID

Motor R4, 16V, 1.395 ccm, turbo + elmotor
Transmission 6-trins DSG, forhjulstræk
Samlet effekt 245 hk
Samlet drejningsmoment 400 Nm
0-100 km/t 7,0 sek.
Topfart 210 km/t
Batterikapacitet 13 kW/t
Elektrisk rækkevidde (WLTP) Op til 54 km
CO2-emission (WLTP) 31-35 g/km
Brændstofforbrug (WLTP) 62,5-71,4 km/l

Tekniske specifikationer: CUPRA Formentor Plug-in e-HYBRID

Motor R4, 16V, 1.395 ccm, turbo + elmotor
Transmission 6-trins DSG, forhjulstræk
Samlet effekt 204 hk
Samlet drejningsmoment 350 Nm
0-100 km/t 7,8 sek.
Topfart 205 km/t
Batterikapacitet 13 kW/h
Elektrisk rækkevidde (WLTP) Op til 58 km
CO2-emission (WLTP) 26-32 g/km
Brændstofforbrug (WLTP) 71,4-83,3 km/l


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk